tisdag 25 januari 2011

Skoltid

Skola är ett populärt ämne. Bland vuxna. Tyvärr verkar inte barnen tycka lika mycket om att debattera det hela. Kan det bero på att de är barn?
Det blir en konstig ekvation. Media talar ständigt om för våra barn att de skall se ut som och uppföra sig som vuxna. Jag tänker då framförallt på modetrender. Små pojkar och flickor skall indoktrineras att se ut på ett visst sätt. De måste vara medvetna om sin stil.
Fina förebilder från Big Brother och annan skitTV visar hur man skall bete sig för att bli känd och berömd i alla fall så länge man är med i programmet.
Barn är barn och skall få lov att vara barn så länge så möjligt. Vuxen är man i väldigt många år ändå.
Dagens skola är ett märkligt hopkok av en massa olika regelverk och rekommendationer. Inte ens lärarna reder ut allt och hur skall man då kunna begära att barnen skall greppa läget?
Jag tror på förenkling. Att försöka göra allt på en gång fungerar väldigt sällan.
Skolan är ett hopkok av barn med olika förutsättningar, motivation och möjligheter. Det är givet att det uppstår konflikter i en sådan miljö. Alltså behövs en hög vuxennärvaro. Både i klassrum och på skolgårdar. Rastvakter (dumt ord, barnen behöver inte vaktas) som leker och pratar med eleverna är oerhört viktiga. Det är genom lek barnen lär sig lättast. Alltså bör det finnas gott om vuxna, med viss pedagogisk utbildning, som leker med barnen på rasterna. En omotiverad, uttvingad lärare som försöker titta på 150 barn samtidigt räcker definitivt inte.
I klassrummen räcker det med en lärare om klasserna inte är så stora. 20 barn räcker gott och väl. En normal lektion varar i 40 minuter. Det innebär att läraren har 2 minuter per barn. Inte mycket med tanke på att det går åt tid till allmänna genomgångar och exempel men tillräckligt för att visa varje enskilt barn att man vet att de finns.
Barn som har problem att vara i klassrummet måste tas ut därifrån. Det finns ingen anledning att ett barn skall  förstöra för 19 andra. Sedan må det vara hur synd som helst om detta barn men det spelar ingen roll. Detta barn behöver annan undervisning. Ta ut dem ur klassrummen och sätt dem i små grupper med specialpedagoger som kan hantera situationen. Då får de chansen att lära sig något, samtidigt som den stora klassen också får en möjlighet. I enskilda, enstaka fall måste lärarna få möjlighet att få ut barnet från lektionen. En rastvakt kan då ta hand om barnet.
Det måste också ställas krav på barnen. Komma i tid och uppföra sig. Med klara och tydliga konsekvenser.
Det måste även ställas krav på föräldrarna. Med klara och tydliga konsekvenser. Klarar de vuxna inte av föräldrarollen så finns det väl inget självklart i att de skall vara föräldrar? Ge dem hjälp om de behöver eller ta bort barnen därifrån.Varken barn eller föräldrar mår bra av att inte klara ut en familjesituation.
En lugn och harmonisk skola kommer att ge lugna, harmoniska och välutbildade barn. Så enkelt är det.
En del kommer att säga att skolan redan fungerar som ovan men det är lögn. Det vet alla som går i skolan eller har barn där.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article8460691.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar