måndag 24 januari 2011

Amma

Det finns vissa saker som är så naturliga att man inte borde reagera men som vi gjort till något konstigt och onaturligt. Att amma ett barn är något av det mest naturliga man kan göra. Det är en nödvändighet för barnets överlevnad. Givetvis kan man köpa ersättning men varför i hela friden skulle man det om man inte har problem att amma?
När jag läser en del av kommentarerna som skrivs om att amma offentligt så blir jag helt perplex. Hur sjuk är man om man läser in något sexuellt i detta? I mitt tycke behöver man hjälp.
"Ett sätt att få visa brösten" är också en så dum kommentar att jag får kramp. Om en kvinna vill visa brösten så finns det för bövelen tusen möjligheter att göra det. Att tro att någon använder tricket att amma ett barn för detta är så korkat att jag blir rädd.
Ett barn bryr sig inte om var det är eller vad klockan är. När det blir hungrigt så vill det äta. Det måste äta. Det handlar om ren överlevnadsinstinkt. Får det inte mat så dör det och eftersom det inte vet att det finns mat så skriker barnet tills det kommer mat. Om en mamma då kan ta fram sitt bröst och ge det mat så är allt bra igen. Att tycka att detta är obehagligt eller otrevligt att se på är helt vansinnigt. Det visar hur snett vi hamnat i vår uppfattning om vad som är socialt accepterat.
Jag ser hellre en mamma amma sitt barn än en sur skitgubbe som slafsar i sig en fin middag!
Till de som inte kan se det underbara i hela konceptet med amning säger jag: sök hjälp!

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8455558.ab
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8457089.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar