torsdag 13 januari 2011

Kungabuset

Det är fantastiskt vad kungahuset engagerar!
Personligen har jag svårt att förstå varför. Det är människor som jag inte har träffat och som inte skulle umgås med mig om de inte blev tvingade. Det är människor som blivit födda till sin ställning vilket borde försvunnit för 100 år sedan. Diskussionen om att Kungen o Silvia inte kan hållas ansvariga för vad deras föräldrar gjort är därmed felaktig. Om pengar, makt o titel ärvs så förs också gärningarna vidare.
Pratet om vilken insats kungahuset gör för Sveriges marknadsföring är tveksamt. Det går inte att mäta. Men man kan ju jämföra med Finland. Är de dåligt marknadsförda?
Jag tycker i en del fall att kungahusets uppträdande är på gränsen till acceptabelt. Ta till exempelvis prinsens festande i Båstad. Ett eldorado för äckligt beteende där champagne för enorma belopp sprutas ut och rikemansbarnen beter sig som svin. Är det verkligen dit som en prins, avlönad av mig, skall åka och frottera sig?
Prinsessans felparkeringar?
Kungen har givetvis gjort en hel del dumheter han också vilket inte är konstigt. Men att jag skall betala för det är fel.
Kungahuset är bara rikemansbarn och deras beteende skiljer sig inte från de övriga i pengaligan. Den enda skillnaden är att vi får reda på lite mer om dem.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article8404432.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar