torsdag 27 januari 2011

Varför klaga?

Vi klagar väldigt mycket över saker och ting. På bloggar, i tidningar och övrig press. Det är lätt att hitta något att klaga över, lätt att skriva om det och lätt att få medhåll.
Idag tänkte jag vända på detta och istället komma med positiv kritik!
En närstående har precis genomgått en mycket stor operation i Malmö. 8 timmar med tre kirurger!
Därefter uppvak och eftervård på kirurgens avdelning i ett antal dagar.
Jag tycker att det är otroligt att kunna få denna behandling i stort sett gratis. Tänk om det varit i USA eller något annat land med privata försäkringar. En person som är sjuk ofta kan inte teckna en försäkring eller får betala fantasisummor i premier. I Sverige hjälps vi åt med att betala skatt och kan då få behandling i världsklass på sjukhusen. Jag inser att det finns mycket att förbättra i Svensk sjukvård men just i detta fallet har det fungerat alldeles utmärkt.
All personal, från läkare till vaktmästare, har varit väldigt hjälpsamma och visat stor empati men framförallt visat en stor kunskap.
Det är fantastiskt att det finns sådana människor inom den vård som vi, jag också, gnäller så mycket över. De är värda all heder!
Att kunna få ta del av dessa människors arbete och känna sig trygg utan att behöva ruinera sig gör att Mona Sahlins ord "Det är sexigt att betala skatt" känns välmotiverade.

onsdag 26 januari 2011

Ung och dålig?

Det är min själ inte lätt att vara ung idag. Inte igår heller för den delen!
Det ligger i sakens natur att när man är ung söker man efter en identitet. Man har otroligt många frågor som skall få svar och diffus uppfattning om vad man vill och kan. Då är det inte konstigt om man mår dåligt ibland.
Man letar efter förebilder bland elitidrottare, filmstjärnor och artister. Föremålen varierar med ålder och utveckling. Det händer väl de flesta att en del av föremålen visar sig vara skit! Men, när man upptäcker det så innebär det att man faktiskt mognat en del.
Det kan aldrig nog betonas hur viktigt det är med engagerade och kärleksfulla föräldrar. Trots att det är dem som ungdomarna skall revoltera mot så är det ändå så att utan stödet hemifrån är det väldigt lätt att fara vilse. Föräldrar är skit men de brukar bli bättre när de blir äldre!
Det är så lätt att vara fördömande och raljerande. "Se på mig, jag har inte mått dåligt men jag blev perfekt ändå, haha". I mitt tycke har man missat en bit av tonåren då eller kanske inte växt upp tillräckligt ännu.
Det är säkert inte fler tonåringar som mår dåligt nuförtiden än som mådde dåligt förr. Men det är mer ok att tala om att man mår dåligt. Visst kan det gå mode i saker, även mående, men det föringar ju inte problemet. Det finns där, och måste finnas där. Vad som är viktigt är att de som verkligen mår dåligt och inte kan ta sig ur det får den hjälp och det stöd de behöver.
Föräldrar, lärare, kuratorer, socialtjänst och polis måste hjälpas åt att samla in de som riskerar att falla.
Att kasta skit hjälper ingen.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article8466935.ab

Sjukt i systemet

Våra läkare är välutbildade och mycket kunniga. Men det är inom områden som diagnos och behandling. Att bedöma huruvida någon är arbetsför eller inte är inte läkarnas uppgift. Det har kanske varit det men i dagens samhälle med så många olika sorters arbetsuppgifter är det väldigt komplicerat att bedöma arbetsförmågan.
En bruten fot kan innebära väldiga problem för en busschaufför att köra bussen. Men att jobba med dataregistrering kan fungera bra.
Nu menar jag inte att man skall omskolas vid kortvariga skador. Jag menar att det är viktigt att ha kunskapen om arbetsformen och vilka hjälpmedel som finns till hands när man skall bedöma om en person skall sjukskrivas eller ej. Och detta bör göras av personer som är insatta i området, ex arbetsterapeuter. Om man så vill kan dessa terapeuter vara anslutna till försäkringskassan, fast det är tveksamt med tanke på den kvalitet som hålls där.
Långtidssjukskrivna måste få komma till både läkare och arbetsterapeuter för vård och stöd. Det måste vara oerhört jobbigt att vara svårt sjuk och bara bli medicinerad. Att få stöd, råd, uppmuntran och tips är lika viktigt. Och att arbetsförmågan blir bedömd av kunniga människor.
På så sätt skull läkarna slippa en stor del av sin arbetsbörda och så kan de ägna sig åt det dom kan.

Att 65% av alla som blir sjukskrivna skulle vara bluffare låter väldigt konstigt. Det skulle innebära att det är läkarna som bär det största ansvaret för de höga kostnaderna för sjukskrivningarna. Sjukskriver de verkligen i blindo? Eller är bluffarna så bra att våra välutbildade läkare går på dem? Finns det inga kriterier för när en sjukskrivning skall göras utan det är helt upp till läkaren att själv fatta beslutet?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article8461352.ab

tisdag 25 januari 2011

Skoltid

Skola är ett populärt ämne. Bland vuxna. Tyvärr verkar inte barnen tycka lika mycket om att debattera det hela. Kan det bero på att de är barn?
Det blir en konstig ekvation. Media talar ständigt om för våra barn att de skall se ut som och uppföra sig som vuxna. Jag tänker då framförallt på modetrender. Små pojkar och flickor skall indoktrineras att se ut på ett visst sätt. De måste vara medvetna om sin stil.
Fina förebilder från Big Brother och annan skitTV visar hur man skall bete sig för att bli känd och berömd i alla fall så länge man är med i programmet.
Barn är barn och skall få lov att vara barn så länge så möjligt. Vuxen är man i väldigt många år ändå.
Dagens skola är ett märkligt hopkok av en massa olika regelverk och rekommendationer. Inte ens lärarna reder ut allt och hur skall man då kunna begära att barnen skall greppa läget?
Jag tror på förenkling. Att försöka göra allt på en gång fungerar väldigt sällan.
Skolan är ett hopkok av barn med olika förutsättningar, motivation och möjligheter. Det är givet att det uppstår konflikter i en sådan miljö. Alltså behövs en hög vuxennärvaro. Både i klassrum och på skolgårdar. Rastvakter (dumt ord, barnen behöver inte vaktas) som leker och pratar med eleverna är oerhört viktiga. Det är genom lek barnen lär sig lättast. Alltså bör det finnas gott om vuxna, med viss pedagogisk utbildning, som leker med barnen på rasterna. En omotiverad, uttvingad lärare som försöker titta på 150 barn samtidigt räcker definitivt inte.
I klassrummen räcker det med en lärare om klasserna inte är så stora. 20 barn räcker gott och väl. En normal lektion varar i 40 minuter. Det innebär att läraren har 2 minuter per barn. Inte mycket med tanke på att det går åt tid till allmänna genomgångar och exempel men tillräckligt för att visa varje enskilt barn att man vet att de finns.
Barn som har problem att vara i klassrummet måste tas ut därifrån. Det finns ingen anledning att ett barn skall  förstöra för 19 andra. Sedan må det vara hur synd som helst om detta barn men det spelar ingen roll. Detta barn behöver annan undervisning. Ta ut dem ur klassrummen och sätt dem i små grupper med specialpedagoger som kan hantera situationen. Då får de chansen att lära sig något, samtidigt som den stora klassen också får en möjlighet. I enskilda, enstaka fall måste lärarna få möjlighet att få ut barnet från lektionen. En rastvakt kan då ta hand om barnet.
Det måste också ställas krav på barnen. Komma i tid och uppföra sig. Med klara och tydliga konsekvenser.
Det måste även ställas krav på föräldrarna. Med klara och tydliga konsekvenser. Klarar de vuxna inte av föräldrarollen så finns det väl inget självklart i att de skall vara föräldrar? Ge dem hjälp om de behöver eller ta bort barnen därifrån.Varken barn eller föräldrar mår bra av att inte klara ut en familjesituation.
En lugn och harmonisk skola kommer att ge lugna, harmoniska och välutbildade barn. Så enkelt är det.
En del kommer att säga att skolan redan fungerar som ovan men det är lögn. Det vet alla som går i skolan eller har barn där.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article8460691.ab

måndag 24 januari 2011

FEl

Man kan inte annat än beundra Maud Olofsson och hennes kompisar i elmaffian.
Hur mycket skit som än slängs på dem så reser de sig, borstar av sig och sprayar sig med ny parfym.
När man läser alla inlägg om elpris och elbolag så kan man väl lugnt säga att folk i gemen är upprörda. En del personers inlägg är fortfarande sansade men de flesta verkar fullständigt vansinniga. Varför kan inte Maud och grabbarna gå ut och förklara för oss vanliga dödliga varför elproset måste vara så högt? För ärligt talat så förstår jag det inte.
Om det skall vara någon sorts EU-anpassning så måste man i rimlighetens namn ta hänsyn till att Sverige ligger på betydligt kallare breddgrader än Italien. Uppvärmningskostnaden blir därefter.
För industrins del så skall det inte spela någon roll var den är belägen men att företag måste hålla stängt för att elpriset är för högt är sinnesslött. Höj priset ännu mer så kan vi alla gå hem. Känns det som ett bra alternativ?
Nej, det är dags att sluta skylla på än den ena än den andra. Alla producenter måste, tillsammans med regeringen, se till att få ordning på tarifferna. Till och med den mest inbitne fanatikern i elbranschen måste inse att det är ett sjukt system. De som producerar el kan inte vara desamma som köper upp elen för att sälja vidare. Att kalla detta en fri marknad är förljuget och lurar ingen längre. En marknad måste regleras av konkurrens mellan bolagen. Finns inte konkurrensen så finns inte marknaden heller.
Ledningsnätet är ju definitivt inte konkurrensutsatt. Det är ett bolag som äger ledningarna och de kan sätta vilket pris de vill. Är detta en fri marknad? Det är löjligt rent ut sagt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8456016.ab

Amma

Det finns vissa saker som är så naturliga att man inte borde reagera men som vi gjort till något konstigt och onaturligt. Att amma ett barn är något av det mest naturliga man kan göra. Det är en nödvändighet för barnets överlevnad. Givetvis kan man köpa ersättning men varför i hela friden skulle man det om man inte har problem att amma?
När jag läser en del av kommentarerna som skrivs om att amma offentligt så blir jag helt perplex. Hur sjuk är man om man läser in något sexuellt i detta? I mitt tycke behöver man hjälp.
"Ett sätt att få visa brösten" är också en så dum kommentar att jag får kramp. Om en kvinna vill visa brösten så finns det för bövelen tusen möjligheter att göra det. Att tro att någon använder tricket att amma ett barn för detta är så korkat att jag blir rädd.
Ett barn bryr sig inte om var det är eller vad klockan är. När det blir hungrigt så vill det äta. Det måste äta. Det handlar om ren överlevnadsinstinkt. Får det inte mat så dör det och eftersom det inte vet att det finns mat så skriker barnet tills det kommer mat. Om en mamma då kan ta fram sitt bröst och ge det mat så är allt bra igen. Att tycka att detta är obehagligt eller otrevligt att se på är helt vansinnigt. Det visar hur snett vi hamnat i vår uppfattning om vad som är socialt accepterat.
Jag ser hellre en mamma amma sitt barn än en sur skitgubbe som slafsar i sig en fin middag!
Till de som inte kan se det underbara i hela konceptet med amning säger jag: sök hjälp!

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8455558.ab
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8457089.ab

fredag 21 januari 2011

En orätt visa

Det är inte lätt alla gånger. Man tycker att man gör ett bra jobb men så får man ingen uppskattning av chefen. Många av arbetskamraterna tycker att man gör ett bra jobb och de trivs i ens sällskap. År efter år utför man de sysslor som blivit en ålagda men när chefen håller tal på julfesterna så nämner han en inte. Man hoppas bli nominerad till månadens anställda men faller alltid vid målsnöret. Det är jämt någon annan som har gjort något lite mer speciellt än en själv. Hittat på något som man själv inte tänkt på, eller rättare sagt man har givetvis tänkt på det länge men inte förverkligat det. Det är för jäkligt!
Så till slut får man nog, tar ett par extra groggar på personalfesten, ställer sig upp och gör klart för alla att man min själ är trött på att alltid få stå åt sidan för andra när man själv är så jäkla bra, alltid ställt upp och att alla faktiskt älskar en.
En stor del av arbetskamraterna håller med. Men så skall det alltid dyka upp någon besserwisser som påpekar att man faktiskt blivit månadens anställda och dessutom omnämd i jultalet även om det var ett antal år sedan. Så förbannad man blir då! Fattar idioten inte att man vill bli månadens anställda fler gånger och man vill bli omnämd i jultalet varje år eller åtminstone vartannat för det har man förtjänat!
Man har visserligen inte presterat något speciellt extra sedan den där gången man blev uppmärksammad men man har presterat. Samma sak om och om igen men ändå.
Men man får väl trösta sig med att få en guldklocka efter 25 år och visa sitt missnöje genom att inte gå på julfesten. Då får de allt så de tiger!

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article8440480.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article8443217.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article8431852.ab

torsdag 20 januari 2011

Stå enade!

Varför händer sådana här saker?
Kan inte världen förstå att detta är fel?
Avslöja dolda tillgångar är något av det grövsta brott man kan göra sig skyldig till!

Det är ju inte direkt arbetslöse Nisse som sätter in sina pengar på banken på Caymanöarna. Det är våra stackars underbetalda direktörer som försöker rädda sina surt förvärvade slantar från att bli konfiskerade av stora stygga staten. De betalar ju redan så mycket pengar i skatt att åtminstone ett par miljoner borde de få lov att ha på ett litet pensionskonto som de slipper betala skatt på. Hur skall de annars kunna njuta av livet som pensionärer?
Våra tuffa kriminella samhällsmedborgare måste också få lov att ha en fristad någonstans. De jagas ju med blåslampa jämt och ständigt. Att kunna lägga undan vinsterna från narkotikaförsäljning, utpressning och andra hedervärda sysselsättningar för att i lugn och ro kunna fundera ut lämpliga investeringar är väl det minsta man kan begära.
Vi måste stå enade i denna kamp för frihet!
Låt våra stackars välrespekterade medborgare vara ifred med sina pengar. De betalar skatt när det är lämpligt och de har råd. Vi måste förstå att eftersom det är de som har pengarna så är det de som vet bäst, i alla frågor. Under tiden kan min själ vi vanliga simpla tjänstemän och arbetare se till att betala in skatten ordentligt så att vi kan avlöna polis och brandkår så de kan skydda och rädda de som är viktiga i vårt samhälle.

http://www.e24.se/business/bank-och-finans/wikileaks-lacka-kan-avsloja-svenska-skattesmitare_2560057.e24

onsdag 19 januari 2011

Billig politik

Det är oerhört intressant att följa debatter i tidningarna. Nu är det Aftonbladet som har ett antal artiklar om SverigeDemokraterna.
Vilka reaktioner som kommer fram i kommentarerna!
Det är allt från sansade inlägg till hysteriska personangrepp. Det är roligt att se att allt som skrivs om den Svenska flatheten och oförmågan att reagera och diskutera är felaktigt. Här kommer verkligen alla känslorna på en och samma gång!
Det kan förstås bero på anonymiteten men ändå.
Som jag ser det är SverigeDemokraterna inte mer än ett upputsat nazistiskt parti. Deras retorik har blivit bättre och anpassad efter Svenska mått men budskapet är ändå detsamma. Klumpa ihop människor i en grupp och anklaga dem sedan för att stå bakom allt som går fel. Gruppen existerar inte i den verkliga världen eftersom den består av människor med helt olika bakgrund, identitet, religiös uppfattning osv.
I SD's fall rör det sig om muslimer.
Men muslimer är långtifrån en homogen grupp. Precis lika lite som kristna. Jag hade blivit skitförbannad om jag kopplats ihop med hysteriska kristna idioter i USA. Precis likadant måste det kännas för alla de miljoner som blivit födda in i Islam men som faktiskt inte bryr sig speciellt mycket om religion överhuvudtaget.
Jag firar jul och påsk men knappast på grund av någon religiös övertygelse. Jag är ledig och det är kul att ge och få. I perioderna mellan högtiderna bryr jag mig inte något speciellt om religion heller. Jag följer de oskrivna regler som finns i det samhälle jag bor i. Att det är grundat på ett kristet samhälle är mest en slump.
Likadant är det för de allra flesta muslimer.
Men, kan man skuldbelägga alla dessa mäniskor kollektivt så är mycket vunnet. Man har en definierad fiende där de flesta inte har någon möjlighet att försvara sig. Hetsar man vissa grupperingar så kan de ta till våld eller hot och då får man belägg för sina anklagelser.
Om man sedan lyckas få pressen att reagera så fungerar det ännu bättre. Att få det hela till en rasistisk fråga är smart av SD. Pressen kan inte låta det vara oemotsagt men SD kan ändå förneka att de är rasister eftersom muslimer faktiskt inte är en ras. Ett billigt trick som SD genomfört med bravur.
Jag kan bara hoppas att SD åker ut ur riksdagen nästa val. Till och med illiterata svenskar måste någon gång få en stund av insikt och se bakom den putsade fasaden.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article8429207.ab

tisdag 18 januari 2011

Galet?

Så är det gala dags igen!
 Året som gått skall summeras, priser och röda mattor skall delas och rullas ut.
Det är fascinerande att dessa galor, år efter år, samlar stora tittarskaror och blir omskrivna i tidningarna som stora världshändelser. Vad är det som är intressant?

 Ta alla dessa filmgalor med Emmys, Oscars, skalbaggar, björnar och palmer. Det är ju prisutdelning för prisutdelningens egen skull. Ett simpelt marknadsjippo förklätt i dyra kläder. Men kejsaren är faktiskt naken.
Det är samma människor som står bakom en film som utser vinnarna. Det är varken en tävling eller en prestation som uppmärksammas. Det är marknadsföringen.

 Samma princip gäller för de flesta idrottspriser. Ta exempelvis journalistpriserna. Det kommer aldrig att gå till någon som ber journalisterna att dra åt skogen, oavsett vilken idrottslig prestation han/hon har utfört.

 Sedan kan man fråga sig varför det är guldmedaljörer och elitskiktet som får pris.
Jag är övertygad om att det finns massor av idrottsmän och -kvinnor som aldrig uppmärksammas av press och TV men som utför fantastiska prestationer ändå. De vinner kanske aldrig någon tävling men med de förutsättningar de har så kan prestationen vara betydligt större än om Zlatan haft ett bra år igen.

Det är skönt att det finns människor som Ricky Gervais!
Åtminstone en som kan plocka ner det hela till en någorlunda rimlig nivå. Att han sedan dessutom gör det på ett roligt sätt gör ju bara saken bättre.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article8426275.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article8420331.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/kulturochnoje/article8621640.ab

måndag 17 januari 2011

Monkeybusiness

Tänk att vi är så utseendefixerade. Jag trodde vi lämnat apstadiet för länge sedan men så tydligen inte fallet. Nu har någon forskare kommit fram till att snygga människor har högre IQ än fula. Att dagstidningarna överhuvudtaget tar upp detta är för mig ofattbart. Att denna forskare har fått anslag är ännu med ofattbart.

Vad är snyggt och vad är fult?
Det ligger helt i betraktarens öga. Våra kära konsumentupplysare inom modebranschen försöker få oss att tilltalas av ett ideal och de hejas på av dagstidningarna. "Du måste se ut si och du måste vara klädd så annars...". Ja vadå annars?

Att använda IQ som mått på intelligens övergavs för många år sedan. Detta efter att japanska studenter jämförts med amerikanska och det visade sig att de japanska studenterna låg en bra bit över de amerikanska. En slutledning att dra blir då att snygga japaner måste ha väldigt högt IQ. Är detta forskning?

Det pratas om mobbning i skolan men vad är det som kastas på oss dagligen? Det är Kissi's och Blondinbellor till höger och vänster, stiltips och annan skit. Precis som det var, och är, för många i skolan så utser sig några herrar och damer till allvetare och översittare som vet hur man "skall vara" för att vara "inne".
För att lyckas med detta måste det finnas en grupp att trycka ned. I annat fall försvinner poängen.

Hur fungerar det för kvinnor med burka? Man vet ju inte om de är snygga eller ej.
Om en så kallat snygg man råkar ut för en olycka och blir sargad i ansiktet blir han korkad då också?

Det är oerhört sällan som tidningarna skriver om någon som är duktig i matematik eller engelska. Eller om riktiga forskningsresultat. Är det för att reportrarna är för dumma för att förstå vad forskarna kommit fram till?
Jämför antalet sidor i en dagstidning som handlar om mode eller kändisar med sidor som handlar om utveckling och framåtskridande.
Tidningarna var en gång viktiga för folkets fortbildning men är numera till största delen fördummande.
Sorgligt men sant.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8420371.ab

Terminologi

Äntligen någon som kan reda ut begreppen inom datavärlden

http://www.youtube.com/watch?v=kAG39jKi0lI&feature=player_embedded#!

fredag 14 januari 2011

Självgodhetens mästare

Äntligen har vi fått ett ansikte på självgodheten. Johan af Donner!
Hans bedrägeri mot röda korset är ett riktigt lågmärke i sig och borde ha renderat herr Donner att ställa sig själv i skamvrån.
Men, skam den som ger sig, nu förklarar herr Donner att han minsann var värd pengarna ändå eftersom hans fantastiska insatser för röda korset gjort att de sparat mycket pengar. Vad trist att röda korset och alla dess bidragsgivare inte tycker detsamma!
Det är möjligt att herr Donner gjort stora besparingar men det är för den sakens skull man får lön. Man kan inte bara stoppa ner handen i syltburken och ta vad man vill ha. Det vet de flesta normala människor med en anställning.
Fast det är klart, om man nu är en "af" så är man väl för fin för sånt trams. Som ädel adel är han väl van att peka och få. Om sedan pöbeln runtomkring inte begriper hans rätta värde så måste han ju ta saken i egna händer.
Nu skall jag gå och kräka.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8408634.ab

torsdag 13 januari 2011

Kungabuset

Det är fantastiskt vad kungahuset engagerar!
Personligen har jag svårt att förstå varför. Det är människor som jag inte har träffat och som inte skulle umgås med mig om de inte blev tvingade. Det är människor som blivit födda till sin ställning vilket borde försvunnit för 100 år sedan. Diskussionen om att Kungen o Silvia inte kan hållas ansvariga för vad deras föräldrar gjort är därmed felaktig. Om pengar, makt o titel ärvs så förs också gärningarna vidare.
Pratet om vilken insats kungahuset gör för Sveriges marknadsföring är tveksamt. Det går inte att mäta. Men man kan ju jämföra med Finland. Är de dåligt marknadsförda?
Jag tycker i en del fall att kungahusets uppträdande är på gränsen till acceptabelt. Ta till exempelvis prinsens festande i Båstad. Ett eldorado för äckligt beteende där champagne för enorma belopp sprutas ut och rikemansbarnen beter sig som svin. Är det verkligen dit som en prins, avlönad av mig, skall åka och frottera sig?
Prinsessans felparkeringar?
Kungen har givetvis gjort en hel del dumheter han också vilket inte är konstigt. Men att jag skall betala för det är fel.
Kungahuset är bara rikemansbarn och deras beteende skiljer sig inte från de övriga i pengaligan. Den enda skillnaden är att vi får reda på lite mer om dem.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article8404432.ab

lördag 8 januari 2011

Vintergnissel

Vinter och kallt. Och i vanlig ordning drar debatten om höga elpriser igång. Hade det inte varit för att det slår väldigt hårt mot många människor så hade det varit riktigt lustigt. Hur kan regering, elproducenter och elbolag år efter år försvara vår fria elmarknad. Det är riktigt patetiskt.
Miljörörelsen skriker i bakgrunden att vi måste sänka elkonsumtionen och vill höja priserna eftersom det är det enda sätt de kan komma på. Idèfattigt minst sagt. Den gröna elens förespråkare har också missat detaljen att det finns inget sätt för en konsument att veta var elen kommer ifrån. Vind, vatten, kärnkraft eller kol?
Hela elmarknaden är sjuk. Verkar inte finnas någon som helst kontroll av tillgång och efterfrågan. Prissättningen är beroende av spekulationer precis som aktiemarknaden och där har vi ju gång efter annan fått bekräftat att det finns ingen logik eller planering. Men eftersom vi är beroende av el på ett mer direkt sätt så borde det finnas möjligheter att sätta stopp direkt när priserna rusar. Det är ingen öppen elmarknad vi har. Det är bara elbolagen som kan härja runt med prissättningen.
Det hela blir ännu mer idiotiskt när man betänker att Barsebäck stängdes. Detta eftersom vi skulle avveckla kärnkraften. Det fanns ju gott om el ändå i Norrland och kärnkraften är så farlig. Nu visar det sig, till allas förvåning (?) att vattenkraften inte räcker till. Dessutom måste nu skåningarna betala mer för elen eftersom den skall transporteras så långt.
Ja vad skall man säga....
Se till att få igång en vettig debatt. Vi måste få ordning på tillgång och efterfrågan!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8380701.ab

torsdag 6 januari 2011

Insnöad

Det är märkligt att man aldrig kan vara nöjd med hur saker och ting är.
I många år har jag tyckt att vintern i södra sverige har varit ett stort slöseri med energi. Mörkt, trist, grått och brunt. De få dagar som det har kommit snö har varit bortkastade eftersom det ändå töat bort direkt och bara blivit blaskigt och kladdigt. En uttalad önskan om att få en riktig vinter med snö och kyla och att allt skulle vara trevligare då.

Nu har den önskan blivit uppfylld. Första snön kom i slutet på November och har legat kvar sedan dess. Aldrig att jag upplevt något liknande.En riktigt vit jul, snö på nyårsnatten och minusgrader så det står härliga till. Och så trött jag är på det!

Skotta snö för att komma ut, skotta snö för att komma in. Ett vitt täcke som sakta kväver en, pressar luften ur lungorna. En smått klaustrofobisk känsla. Kommer det vita någonsin att försvinna? Jag vill inte gå utomhus längre. Trädgården är otillgänglig, försvunnen under snömassorna. Inte ens hunden vill gå ut.

Nej, ett par dagars snökladd och sedan lite plusgrader är bättre. Eller ännu hellre sol och 20 grader varmt.

Många tycker att det är så skönt med årstiderna och att förhållandena ändras så man kan njuta av skiftningarna. Jag håller inte med. Jag vill ha värme och en viss förutsägbarhet. Kunna öppna dörren och gå ut i shorts och t-shirt. Varför bor jag här?

http://www.aftonbladet.se/vader/article8375096.ab

onsdag 5 januari 2011

Fadderbarn

Jag är fadder till en pojke i Sudan.
Vem är du fadder till?

Bakslag

 Funderade på hur man skall kunna planera sitt liv och sin ekonomi i ett samhälle där förutsättningarna hela tiden ändras.
 Politikerna och tjänstemännen ändrar på spelreglerna och det är i sig ok eftersom de måste anpassa politiken efter samhällsutvecklingen. Men problemet är retroaktiviteten. En medveten förändring skall, i mitt tycke, gälla från dag ett. Om en inriktning eller ett incitament ändras och det påverkar beslut som fattats av tredje part baserade på vid en tidigare tidpunkt gällande spelregler hur skall då denna part kunna fatta långsiktiga beslut?
 Ta räntepolitiken till exempel. Räntan skall höjas för att dämpa prisutvecklingen på fastigheter. Det är vettigt att försöka dämpa den utvecklingen men en räntehöjning påverkar ju de som redan har genomfört sitt husköp. Priset för deras hus är redan betalat och de sitter med sina lån oavsett hur mycket prisutvecklingen på nyförsäljning påverkas. De allra flesta köper ett hus för att bo där i många år. Det är ett fåtal som spekulerar med fastigheter. Rikta insatserna mot dem istället. Varför skall någon som köpte sitt hus för 20 år sedan och har för avsikt att bo där 20 år till behöva bevaka och spekulera i ränteutvecklingen som baseras på nyförsäljning? Visst, man kan binda räntorna men all bindningstid har ett slut och lånen skall skrivas om med jämna mellanrum. Med ett räntegap på 5-6% pratar vi om radikalt förändrade villkor.

 Ett annat exempel. För ett antal år sedan uppmuntrades det till att använda ved eller pellets till uppvärmning av privata bostäder. Pellets subventionerades för att man skulle byta oljeeldandet mot en förnybar energikälla. Många tog då bort sin oljebrännare och installerade pelletsbrännare istället. Det kostade rätt mycket pengar men om man tog hänsyn till skillnaden mellan olje- och pelletspris så skulle det betala sig på en 3-4 år. Plötsligt bestämde sig politikerna för att ta bort subventinerna på pellets och istället subventionera installationen av pelletsbrännare. I ett slag förlorade de som redan installerat sina brännare subventionen på bränslet och fick dessutom betala, via skatten, för att andra skulle installera det som de själva redan hade.Givetvis kan inte subventioner gälla för alltid, men att hålla på och trixa med dem för att styra långsiktiga investeringar är fel.

tisdag 4 januari 2011

El idiotos

 Jag blir så förbannad på dessa elbolag som tillsammans med regeringen sitter och knåpar ihop än den ena än den andra dåliga ursäkten för att ta ut hutlösa priser. Regeringen springer i miljörörelsernas ledband och tror fullt och fast på att en hög elskatt är vägen till ett så kallat grönare samhälle.
 Vårt samhälle är beroende av el vare sig regeringen eller miljömupparna vill det eller ej. Vi behöver el för att kunna driva vår industri och för att leva och bo på ett drägligt sätt i vårt klimat.
 Det är självklart att vi kan spara el men hur många människor springer runt och tänder lampor i onödan? Eller har spisen igång för att det är roligt?
 För att få hållbara lösningar så måste man presentera alternativ. Subventionera små vindkraftverk till gårdar och privatägda hus till exempel och se till att få tummarna loss vad det gäller sol- och vågkraft så att priset motsvarar effektiviteten. Om man istället för att pressa elkonsumenterna med högre och högre taxor gav dem ekonomiskt utrymme att verkligen förändra sin elkonsumtion hade mycket mer blivit gjort för ett grönt samhälle.
 Sedan har vi elproducenterna. Dessa fullständigt skrupelfria profitörer som för ett halvår sedan gick ut med löfte om att kärnkraftverken och vattenkraften skulle fungera i vinter. Vad kör kärnkraftverken på nu, 60%?
Om jag arbetade 60% skulle jag bara få lön för 60% och definitivt ingen bonus. Men, eftersom vi konsumenter får betala för elproducenternas inkompetens så spelar det företagsekonomiskt ingen roll. Snarare tvärtom. Ju mindre man producerar desto mer kan man ta betalt och desto mindre sliter man på anläggningar och behöver inte så mycket personal heller.
Det är dags att rensa ut nu!
http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article8365055.ab

måndag 3 januari 2011

Tjock i huvudet

Så var det dags igen för en av våra folkvalda att tala om vad han tycker och tänker. Stefan Hanna (c) bloggar på om att feta skall betala mer i skatt och att bidragsfuskare skall kläs i hyenadräkt. Vad som oroar mig är inte hans omogna och direkt korkade förslag. Det som är riktigt allvarligt är att han är kretsordförande i ett politiskt parti som är i regeringsställning. Det finns alltså många människor som har stort förtroende för honom och många som har röstat på honom. Man blir mörkrädd.
Centerpartiet går omedelbart ut och meddelar att det inte är partiets åsikter han uttrycker. Han skriver om sina privata åsikter på sin blogg. Men, han är folkvald. Han har fått ett stort förtroende av folket och av sitt parti. Detta förtroende har han fått därför att han bedömts som en god repesentant för partiet.
Hur skall man kunna lita på en person som uttrycker en åsikt privat och en annan åsikt offentligt?
Är det han säger i partipolitiska sammanhang bara floskler?
Verkar han för partiet eller har han en egen agenda där han bara utnyttjar partiet för att kunna sprida sina egna åsikter?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8360257.ab

Försenad?

Fantastiskt att tågförseningar på grund av snö fortfarande kan vara förstasidesnyheter. Det har ju varit likadant i mer än en månad nu. Alla som åker tåg måste vara oerhört luttrade vid det här laget.