onsdag 19 januari 2011

Billig politik

Det är oerhört intressant att följa debatter i tidningarna. Nu är det Aftonbladet som har ett antal artiklar om SverigeDemokraterna.
Vilka reaktioner som kommer fram i kommentarerna!
Det är allt från sansade inlägg till hysteriska personangrepp. Det är roligt att se att allt som skrivs om den Svenska flatheten och oförmågan att reagera och diskutera är felaktigt. Här kommer verkligen alla känslorna på en och samma gång!
Det kan förstås bero på anonymiteten men ändå.
Som jag ser det är SverigeDemokraterna inte mer än ett upputsat nazistiskt parti. Deras retorik har blivit bättre och anpassad efter Svenska mått men budskapet är ändå detsamma. Klumpa ihop människor i en grupp och anklaga dem sedan för att stå bakom allt som går fel. Gruppen existerar inte i den verkliga världen eftersom den består av människor med helt olika bakgrund, identitet, religiös uppfattning osv.
I SD's fall rör det sig om muslimer.
Men muslimer är långtifrån en homogen grupp. Precis lika lite som kristna. Jag hade blivit skitförbannad om jag kopplats ihop med hysteriska kristna idioter i USA. Precis likadant måste det kännas för alla de miljoner som blivit födda in i Islam men som faktiskt inte bryr sig speciellt mycket om religion överhuvudtaget.
Jag firar jul och påsk men knappast på grund av någon religiös övertygelse. Jag är ledig och det är kul att ge och få. I perioderna mellan högtiderna bryr jag mig inte något speciellt om religion heller. Jag följer de oskrivna regler som finns i det samhälle jag bor i. Att det är grundat på ett kristet samhälle är mest en slump.
Likadant är det för de allra flesta muslimer.
Men, kan man skuldbelägga alla dessa mäniskor kollektivt så är mycket vunnet. Man har en definierad fiende där de flesta inte har någon möjlighet att försvara sig. Hetsar man vissa grupperingar så kan de ta till våld eller hot och då får man belägg för sina anklagelser.
Om man sedan lyckas få pressen att reagera så fungerar det ännu bättre. Att få det hela till en rasistisk fråga är smart av SD. Pressen kan inte låta det vara oemotsagt men SD kan ändå förneka att de är rasister eftersom muslimer faktiskt inte är en ras. Ett billigt trick som SD genomfört med bravur.
Jag kan bara hoppas att SD åker ut ur riksdagen nästa val. Till och med illiterata svenskar måste någon gång få en stund av insikt och se bakom den putsade fasaden.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article8429207.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar