måndag 14 februari 2011

Gråt på någon annans axel

Så fortsätter eldebatten. Kjell Jansson, VD Svensk Energi, lägger upp en ny snyfthistoria i Aftonbladet.
Alla inser att elnätsbolag måste gå med vinst för att kunna göra framtida investeringar. Det är så självklart och det är inte det som folk reagerar på. Vad jag reagerar på är att ett företag i monopolställning dimensionerar sin vinst så pass att det kan betala ut bonusar och hutlösa löner. Hur svårt är det att driva ett företag där man är ensam på marknaden och konsumenten inte har något annat alternativ än att bara betala, oavsett vilket pris som sätts? Skall detta belönas med miljoner? Löjligt.
Kjell skriver vidare att kunderna vill kunna styra sin förbrukning för att kunna energieffektivisera och spara pengar. Visst, vi har bara värme igång på natten. Maten kan man laga på natten också. Och tvätta ett par maskiner när man ändå är uppe. Men, vänta nu...jag betalar ju samma pris oavsett om jag använder el på natten eller ej. Tror minsann att ett incitament försvann där.
Att beräkna värdet av elnätet med en nuanskaffningsmetod kan verka vettigt. Men, först skall vi konsumenter betala anskaffningen. Sedan skall vi betala för att det anlagda nätet har blivit anskaffat. Nice try Kjell!

Jag vill ha ett elnät som fungerar och betalar gärna ett rimligt pris. Men då vill jag se att mina pengar används till underhåll och nyutveckling av elnätet och inte att pengarna stoppas i andra hål och fickor på elnätsbolagen!

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article8553454.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar