måndag 21 februari 2011

Ett drägligt samhälle

En marknadsekonomi har många positiva egenskaper. Teorin är att finns ett behov av något så köper folk det och företagen går bra. Finns inget behov så köper folk inte och företagen läggs ned. Alltså reglerar systemet sig själv. So far so good.
Problemet är att systemet är ganska lätt att manipulera. Eller rättare sagt är det ganska lätt att manipulera människor. Tänk själv, vilka behov fanns på 90-talet och vilka finns nu? Har människan verkligen ändrat sina behov så pass på 20 år?
Vissa funktioner i samhället är absolut kritiska för att man skall kunna leva ett drägligt och funktionellt liv. Skola, sjukvård, el, kommunikation med flera. Att privatisera dessa funktioner kan verka lockande. Det är ju oerhört bra att ha ett system som reglerar utbud av sig själv. Men då bortser man från att ett vinstdrivande företag kan inte driva en verksamhet där konsumenten inte kan betala. Alltså inriktar sig företaget på en viss kategori av människor, dvs de som har pengar. Jag har pengar så mig går det ingen nöd på men det får inte innebära att min välfärd skall byggas på att andra får avstå från bra skola, sjukvård och att kunna resa åtminstone inom landet. Jag pratar inte om att alla skall ha möjlighet till lyxkonsumtion. Det handlar om basala ting.
Vad är det som får människor att tycka sig själva mer värda än andra? Varför skall jag som har pengar ha en större rätt till bra sjukvård än en arbetslös 23-åring eller pensionär? Varför skall mina barn kunna gå i en skola med bra resurser när andra barn inte kan göra samma sak?
Detta blir en kollission mellan marknadsekonomi och samhällsbyggande. För att det hela skall kunna fungera måste vissa funktioner handhas av en oberoende part med andra perspektiv än enbart ekonomiska.
Staten bör äga dessa delar.
Exempelvis elnätet, vägnätet, och vattennätet. Skola, sjukvård och brandförsvar. Tåg- och busstrafik.
Det kan inte vara så att vissa delar av landet skall ha dyrare el, sämre vägar, dåligt vatten, ingen skola eller sjukvård och dessutom dåliga förbindelser enbart för att det inte finns tillräckligt med pengar att tjäna där.
Och jag pratar inte om några isolerade byar i lappland. ´
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article8509664.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar