onsdag 23 februari 2011

Full av beundran

Världen håller återigen på att förändras. Först Berlinmuren och nu arabvärldens diktaturer. Det är fantastiskt vilken kraft det finns i folks desperation. Jag är förstummad av modet hos dessa människor som dag efter dag går ut på gatorna för att protestera. Där möts de av vilt skjutande poliser, militärer och legoknektar. Ändå fortsätter människorna att gå ut. Tillsammans blir de starka. Jag är oerhört tveksam till om jag själv hade klarat av det. Att hålla modet uppe på samma sätt som alla dessa muslimer som vi i långa tider skyllt för att vara fanatiska och odemokratiska.
Nu går de ut obeväpnade för att störta diktatorer som skjuter för att döda. Otroligt.
För möjligheten att få uppleva frihet och demokrati offrar de sina liv.
De har mitt helhjärtade stöd.
Det finns givetvis inga garantier för att det som kommer efter folkets resning är ett perfekt system där alla blir lyckliga och glada. Men möjligheten finns att det blir bra. Dessutom vet de som sitter på makten att det finns gränser för vad folk tål.
Jag hoppas att det sjukliga beteende som Khaddaffi uppvisar snabbt leder till att han avsätts så att det inte behöver dö fler oskyldiga människor som bara vill ha möjligheten till ett liv som vi tar för givet.
Om inte annat så kan vi kanske lära oss hur dyrköpt och värdefull demokratin är. Det borde rensa ut en hel del fascist- och nazistpartier.
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article8565437.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar