tisdag 9 augusti 2011

Tomt i börsen?

Så faller börserna runt om i världen. Värden för miljarder försvinner skriver man. Jag undrar bara vilka värden som det pratas om. En akties värde är det värde den beräknas ha inom en viss framtid. Det är inget reellt värde innan den säljs utan bara ett spekulativt värde. Det är samma sak med husvärdet. Jag kan inte förlora eller tjäna något på mitt hus om jag inte säljer det. Har jag köpt det för en miljon så är det, för mig, värt en miljon tills den dag jag säljer det. Om priserna går upp eller ned spelar ingen roll om jag behåller huset.
Man kan välja att sälja, behålla eller köpa aktier i nuläget. Säljer man aktier som man köpt dyrt ja då blir det en förlust. Då kan man behålla dem istället och hoppas på att kurserna går upp igen. Alla förståsigpåare konstaterar att historiskt går kursen upp förr eller senare.
Börsproffsen brukar också säga att man skall ha en långsiktig linje i sina aktieinvesteringar. Då tycker jag det är märkligt att se hur hysterin breder ut sig och stora investmentbolag säljer hej vilt när det börjar svaja. Följer man inte sina egna rekommendationer?
Det är klart att det för privata investerare (jag använder ordet investerare eftersom jag inte anser att man kan vara en "aktiesparare") så kan periodens kursfall slå hårt om man hade tänkt sälja av sitt innehav och räknat med en viss vinst. Då blir det mindre pengar att handla annat för. Men jag tror inte att det generellt kommer att bli så mycket mindre pengar som vi kommer att handla annat än aktier för. Oftast köper man nya aktier när man sålt av och då påverkas inte konsumtionen.
I mitt tycke är många av tidningarnas artiklar och publicerade uttalanden klart förvirrade och speglar en förödande kortsiktighet. Precis som den så kallade marknaden. Tyvärr består den av bonusjagande strebrar och inte av sansade företagsägare. Det är inte bara i deras börs det är tomt.
SDS, E24, Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar