tisdag 30 augusti 2011

Det var inte jag....

....och var det någon som såg mig så var många andra med på det också.
Debatten om anonymitet på nätet rasar vidare. Många tidningar börjar nu ta bort sina anonyma kommentarer. En del ropar censur och öststatsmetoder. Andra suckar av lättnad.
Robert Aschberg sa på TV igår att det finns inget som säger att tidningarna skall tillhandahålla utrymme för anonyma kommentarsfält som används för påhopp och trakasserier. Klokt. Klarar man inte av att trakassera någon utan att vara anonym så förtjänar man bara förakt. De som ropar högst och är mest förfärade över ett forum där det egna namnet syns är förmodligen de som använt kommentarerna till en massa skit.
Nu får de ta konsekvenserna!
Tyvärr drabbar detta alla andra som kan föra en diskussion eller debatt utan att hota eller förolämpa. Många av oss kan ha ett behov av att vara anonyma. Det kan finnas tusen skäl och ingen annan än jag själv har anledning att veta varför. Jag skriver anonymt för att jag vill det och just för att slippa en massa skit från diverse fega idioter. Mina texter får gärna kommenteras. Tyck om eller hata dem det är upp till var och en. Men mitt privatliv skall lämnas utanför.
Så alla ni som gnäller: Ni har själva bäddat för detta!
Om folk bara insett att det finns två sidor av ett mynt. Ökad frihet innebär ökat ansvar! Tyvärr äter många kakan och skriker sedan efter mer istället för att uppföra sig som vuxna människor.
SVD, SVD 2,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar