onsdag 2 mars 2011

Så dumt

Ibalnd förstår jag inte vad vi sysslar med. Vi tillsätter utredningar och grupper som skall ta reda på om det som i dagligt tal kallas sunt förnuft verkligen är sunt och förnuftigt. När så dessa utredningar kommer fram till att så är fallet ja då konstaterar vi detta och sedan gör vi inget mer.
I min enkla värld så sätter man inte igång med ett projekt som inte har som syfte att åtgärda eventuella fel eller skapa något nytt. Att springa runt och slå in öppna dörrar synes mig vara tämligen meningslöst. Att leta efter, och hitta, en stängd dörr men sedan inte försöka öppna den är slöseri med tid och resurser.
Men det är jag som resonerar så. Jag kan ha fel.
Att man har svårt för att lära sig saker när man inte hör ordentligt vad det är man skall lära sig är för de flesta människor ganska självklart. Jag har tillbringat åtskilliga timmar i skola och utbildning och kan verifiera detta. Jag har också under mina besök i skolor under senare år kunnat konstatera att jag hade aldrig tolererat en sådan arbetsmiljö. Folk som pratar, leker och irrar runt i samma lokal som jag skall tillgodogöra mig nya kunskaper skulle gjort mig vansinnig. Men i skolan är det ok. En ljudnivå som ibland gör det hopplöst att höra vad läraren säger är också helt i sin ordning i skolmiljön.
Hade en arbetsgivare betalat för en sådan utbildning? Knappast.
Hade någon seriös kursdeltagare tolererat det? Knappast.
Så uppstår då en debatt om vad som skall göras åt situationen i skolan. En säger att lösningen är att det hängs upp ljudabsorberande skivor och en annan att den enda lösningen är mer disciplin.
Jag säger att båda alternativen är lika korkade. Det ena utesluter inte det andra.
Ljudabsorberande skivor borde vara en självklarhet i lokaler där stora grupper vistas. Utom möjligen gymnastikhallar. Mer disciplin för att ytterligare få ned ljudnivån skulle inte heller skada. Men istället för att stötta varandra så att en lösning kan komma till stånd väljer de olika debattörerna att gå i clinch. Vilket givetvis inte leder till någonting. Som vanligt.
Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar