fredag 4 mars 2011

Konstruera o konspirera

Det är märkligt att konspirationsteorierna om judar kan fortsätta att florera. Århundrade efter århundrade. Vad är det som gör judarna så speciella att de alltid skall misstänkliggöras för att ha en hemlig agenda och dessutom så mycket makt att de kan kontrollera världen? Jag fattar det inte.
Det finns väl inte någon religion som inte betraktar sig som absolut och den enda sanna? Och som skall sprida sitt budskap och utöva sin rättfärdighet om så folk skall dö på kuppen.
Julian Assagne är en märklig man. I dagens Expressen finns en artikel där det framkommer att han är inne på linjen med en judisk konspiration. Varför skulle just judar konspirera mot honom? Det finns väl massor med grupper som har mycket större anledning att vilje se Assagne krossad. Kan tänka mig att militärer i USA och politiker över hela världen har stort intresse i den saken.
Men, det kanske är så att om man lever ett sådant liv som Assagne så blir allt hemliga och märkliga konspirationer. Saker som för en normal människa är fullständigt vardagliga och oförargliga kläms in i någon form av märkligt sammanhang där allt går ut på att skada mig. Hela världen är ute efter mig eftersom jag är så oerhört exceptionell. Men varför judar skulle vara en speciellt farlig grupp är obegripligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar