onsdag 20 april 2011

Dö och Donera

Hur stor nytta har jag av mitt hjärta när jag är död?
Mina lungor eller andra organ?
Inte det minsta!
Men mina organ kan rädda en annan människas liv eller hjälpa någon att få en bra livskvalitet. Så, för mig är det helt självklart att anmäla mig till donationsregistret.
Det kan du göra här: Donationsregistret
Det är klart på 1 minut.
Man kan välja om man enbart vill donera organ eller både donera organ och tillåta annan medicinsk användning. Min åsikt är att morgondagens läkare behöver få en chans att öva på riktiga kroppar. Jag kan förstå om det finns de som inte tycker det känns ok. Men, om jag är död så bryr jag mig troligen inte. Och kremerad blir man till slut ändå.
Jag skulle bli oerhört tacksam om jag kunde få en ny njure eller ett nytt hjärta när jag behövde det. Varför skulle jag då inte kunna donera utan en massa konstiga invändningar eller utan att få ekonomisk ersättning?
Man kan ju enkelt sätta upp en regel att alla som vid behov önskar få ett nytt organ måste vara registrerade som donatorer också. Kanske man måste vara registrerad en minimitid innan man själv kan få en transplantation? Då skulle det sätta lite press på alla som inte vill donera men som gladeligen skulle ta emot ett organ så att det inte går att registrera sig samma dag som man själv behöver en transplantation.
KVP/Expressen
Expressen
Aftonbladet
Expressen 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar